#37 – Røvrenderi fra NETTO

God, nærende kost er et vitalt element i en sund livsstil. Vi lever i en markedsøkonomi, og veksler med tjente penge vores arbejde til mad i supermarkedet.

Desværre kunne vilkårene for indkøb af sundt mad i Danmark godt være bedre.

Den politiske diskussion er gammel. Differentieret MOMS, og så videre. Den nye fedtskat, eller “fedtafgift”. Disse bliver genstand for blogindlæg i fremtiden.

Problemet jeg ønsker at kaste lys over i dag er NETTOs løgnagtige salgsslogan.

Jeg handler i både NETTO, Irma, og Super-Brugsen. Førstnævne oftest for basisvarer indkøbt i større mængder. NETTO reklamerer med sloganet “Økologi til alle”, og sælger frugt og grønt fra deres eget mærke økoriget.

netto
Økoriget. Et rige er det helt sikkert, for karlene der driver åger.

Jeg tillader mig at stille spørgsmålstegn ved deres slogan, da jeg gang på gang konstaterer opjusteringer af priser uden tilsvarende opjusteringer af mængden af varen, eller nedjustering af mængden uden tilsvarende nedjustering af prisen (sidstnævnte er givetvis noget af en sjældenhed, da alt i bedste amerikanerstil bliver større og større).

I lang tid købte jeg peberfrugter fra Netto. 3 styks, medium til store af størrelse, for en 18 kr. Ikke billigt, men ikke dyrt for en økologisk vare. Peberfrugter køber jeg gerne økologisk for at undgå indtag af pesticider. Fra den ene dag til den anden forsvandt den 3. peberfrugt dog fra posen. Prisen forblev sjovt nok uændret.
For en god ordens skyld skal det nævnes at de stadig sælger pakker med 3 styks peberfrugt til de 20 kr, men når det sker er det de helt små.

Økologiske pærer. Hvor mange der var i pakken før husker jeg ikke, men jeg registrerede at indholdet i hvert fald blev reduceret. Prisen? Uændret.

Økologisk salatmix. 100 gram. Forrige gang jeg købte en tænkte jeg: De sætter nok prisen op på den snart. Sure enough, gangen efter, 13 kr for samme pakke. Før var det 12.

Hakket oksekød. 3 pakker for 89 kr. 450g kød i hver pakke. Husker jeg ikke forkert hed de pakker 475g før i tiden. Fra den ene dag til den anden, mindre indhold, samme pris.

6 små økologiske æbler, stadig fra økoriget. 22 kr koster pakken nu. Svigter min hukommelse mig ikke, så hed den pakke 20 kr for blot få uger siden.

Kiwifrugter blev i øvrigt også solgt længe, til obskøn overpris, markedsført som “økologiske” – hvad de ikke var. Det blev vist korrigeret sidenhen.

Alle disse prisjusteringer, uden lønningerne følger med. Alle sammen væsentlige. Med 10% (æblerne) som den mindste, med 20%+ som normen.

Mod forventning går jeg ikke med notesbog og registrerer disse ting og noterer udviklingen. Eksemplerne er fra hukommelsen, og i dag tænkte jeg nok er nok. Faktisk tænkte jeg nok er nok for længe siden, men i dag blev så dagen jeg gjorde opmærksom på problemet. Og her er kun opremset eksemplerne jeg for det første selv har registreret, for det andet som jeg kan huske.

Mit forslag til Nettos nye logo. Hunden PiNettio.

Bemærk Pinocchiohatten og den elongerede snude. Selv ikke en køter kan bullshitte med den slags slogans.

Normalt vil jeg ikke bede om noget _referral work_. Den slags driver gerne sig selv. Men har du og dine fælles venner observeret samme tvivlsomme adfærd fra NETTO, så del gerne denne post. Ideelt var om en journalist ville belyse problemet om den manglende konkurrence på fødevarer i Danmark med eksempler som disse. Under alle omstændigheder ønskes ordet spredt, da beslutningstagerne spekulerer i små prisjusteringer, lige netop under smertegrænsen, som ikke ændrer den kollektive adfærd.

Ikke nok med de sidder på Nordsøolien, de sidder også på de sunde madvarer, med din evne til at vælge sund, nærende mad der ikke er bombarderet med efterladenskaber fra amerikanernes kemiske krigsførelse i Vietnam som gidsel.

3 år siden af i Ernæring
7 Kommentarer to #37 – Røvrenderi fra NETTO
    • Morten
    • som et input, uden at jeg skal udtale mig om evt. manglende konkurrence supermarkederne imellem:
      Fødevarepriserne er steget en del i de seneste år, ikke mindst som en konsekvens af øget velstand i udviklingslandene. Disse ting spiller væsentligt ind på den endelige pris, man som forbruger betaler i forretningen.

    • Peter
    • Uden at have set nogle forbruger indeks mm. kan en del af det vel tilskrives inflation ?

    • Rok
    • Kan huske, at min erhvervsøkonomiunderviser fra CBS en gang fortalte, at eksempelvis mange af de producenter som producerer chokoladebarer (snickers, mars etc), lavede det det trick, at de lavede en dobblet size bar, men konstant skar en halv milimeter af baren per en eller anden given prosuktionsmængde, således, at kunden betalte det samme beløb, mens baren blev mindre og mindrer og derved billigere for virksomheden at producere. Lidt af samme koncept kunne man forestille sig nogle af de her producenter, der nævnes har gang i.

      .

    • Jenslyn87
    • Rok: Du kan finde utallige eksempler på diskrete prisstigninger i stil med det, du der beskriver. Og det er sgu lidt irriterende. Skoleeksemplet er vel McD, der efterhånden hiver anseelige beløb ind på ketchup, sennep og andre småtterier.

      I Århus har Anettes sandwich – et relativt sundt alternativ til anden fastfood – gennem de seneste cirkus fem år ladet priserne stige en 5’er, men det sjovt nok i takt med, at de enkelte sandwich meget inkrementalt bliver mindre og mindre. Det foregår gerne i et sådant tempo, at man, hvis ikke man er en magelig idiot som jeg selv, der for tit forlader sig på sådanne måltider, simpelthen ikke opdager det.

    • Lubas
    • Bananer i min Netto er steget fra 175 øre til 195 øre – 11% stigning!!

Skriv en kommentar

* Skal udfyldes